Tuesday, May 15, 2018

Kumpulan Makanan Rendah Karbohidrat dan Gula

kumpulan-makanan-rendah-karbohidrat-dan-gula,www.healthnote25.com
kumpulan makanan rendah karbohidrat dan gula 



Karbohidrat dapat dikonversikan menjadi glukosa dan kadar gula darah dalam tubuh dapat melonjak tajam. Pankreas lantas melepaskan insulin guna menstabilkan kadar gula Anda. 

Namun, untuk Anda yang mengidap penyakit gula darah mesti berhati-hati sebab pankreas tidak mencungkil insulin dengan optimal. Oleh sebab itu, usahakan mengonsumsi makanan yang rendah karbohidrat saja laksana yang inilah ini. Jika hendak kadar gula tetap normal, simak pembahasan berikut ya.

Daging

Daging sapi, kalkun, ayam, bebek dan domba ialah semua jenis daging yang tinggi protein, tetapi rendah karbohidrat dan rendah gula. Olahannya laksana ham, bacon, sosis, bistik dan burger pun rendah karbohidrat dan gula lho. Hal ini berlaku andai pengolahannya dengan direbus, tumis dan rebus.

Ikan

Ikan adalah sumber protein yang pun rendah karbohidrat dan gula. Misalnya salmon, sarden, ikan trout, udang, cumi dan tiram. Jadi, untuk Anda penderita gula darah tinggi makanan ini aman guna dikonsumsi.

Sayuran

Sayuran ialah bahan makanan yang penuh akan vitamin, mineral, kandungan air yang tinggi dan pastinya rendah gula. Walaupun, tidak seluruh sayuran rendah karbohidrat dan gula lho. Sayuran yang dapat Anda pilih di antaranya bayam, asparagus, jamur, kembang kol, brokoli, paprika tomat, lobak dan kubis.


Biji-bijian dan kacang

Kedua sumber makanan ini tinggi asam lemak esensial, protein, serat dan pun rendah gula dan karbohidrat. Misalnya laksana almond, walnut, kacang mente, kacang tanah dan biji bunga matahari. Minyak yang tercipta dari bijian dan kacang laksana minyak zaitun, minyak kedelai dan minyak kelapa pun rendah karbohidrat dan gula lho.

Produk susu

Yogurt, susu dan buttermilk ialah semua jenis susu yang mempunyai jumlah karbohidrat tinggi. Produk susu rendah karbohidrat di antaranya ialah mentega, keju, krim keju dan krim asam. Di samping rendah karbohidrat dan gula, makanan ini pun sangat menyehatkan untuk tubuh lho.

kumpulan-makanan-rendah-karbohidrat-dan-gula,www.healthnote25.com
kumpulan makanan rendah karbohidrat dan gula - www.healthnote25.com


Siapa sangka, makanan yang rendah karbohidrat dan gula ternyata pun lezat lho. Selalu lebih selektif dalam memilih menu makanan kita ya. Semoga bermanfaat.

0 Comments: