Thursday, May 24, 2018

Lada Hitam

lada-hitam,www.healthnote25.com
lada hitam - www.healthnote25.com



Lada hitam (nama saintifik: Piper nigrum) adalahsejenis rempah yang penting semenjak dahulu kala lagi. Buahnya, yang dikenali sebagai lada hitam bilamana kering, ialah kira-kira 5 milimeter (0.20 inci) diameter, merah gelap bilamana matang sepenuhnya, dan, seperti seluruh drupes , berisii satu benih.

Biji lada hitam dan serbuk lada hitam yang didapatkan darinya, boleh digambarkan  hanya sebagai lada, atau lebih tepat lagi sebagai lada hitam (buah matang masak dan kering), lada hijau (buah matang kering) dan lada putih (benih masak kering).

lada-hitam,www.healthnote25.com
lada hitam - www.healthnote25.com


Lada hitam berasal dari Asia Tenggara dan China, dan boleh didapati di sana dan di area tropika yang lain. Pada masa ini, Vietnam ialah pengeluar dan pengeksport terbesar di dunia, menghasilkan 34% daripada tumbuhan dunia pada tahun 2008.

Lada kering yang dikisar telah dipakai sejak zaman purbakala guna kedua-dua citarasa dan sebagai ubat. Lada hitam ialah rempah di dunia yang sangat diperniagakan. Ia ialah salah satu rempah yang sangat biasa yang dimasukkan ke dalam masakan Eropah. Kepedasan lada hitam ialah disebabkan oleh kimia piperine. Ia tidak sedikit didapati dalam dunia yang moden ini, tidak jarang berpasangan dengan garam.

lada-hitam,www.healthnote25.com
lada hitam - www.healthnote25.com


Pengeluar terbesar lada hitam ialah Brazil, India, Indonesia, Malaysia, dan Vietnam. Di Malaysia, ia dibantu oleh Jemaah Pemasaran Lada Hitam (JPLH), Lembaga Lada Hitam Malaysia (MPB) 1 Jan 2007.





0 Comments: